فهرست مطالب


دستمزد اجرای اسکلت فلزی به عوامل زیادی از جمله قیمت روز آهن‌آلات، دستمزد نیروی انسانی و برخی موارد دیگر بستگی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

روش اجرای سازه فلزی گرفته تا قیمت روز آهن آلات، هزینه جوشکاری، دستمزد نیروی انسانی، هزینه جرثقیل، قیمت بتن، هزینه اجرای فونداسیون و … می‌توانند بر قیمت ساخت اسکلت فلزی موثر باشند.

ما در طول این مطلب قصد داریم با بررسی تقریبی قیمت اجرای اسکلت فلزی در مراحل گوناگون آن، به قیمت اجرای اسکلت فلزی به طور تقریبی برسیم.

دستمزد اجرای اسکلت فلزی

قیمت ساخت اسکلت فلزی می‌تواند به ازای هر مترمربع هزینه ای بالغ بر 3 تا 5 میلیون تومان در بر داشته باشد.

البته این رقم یک رقم میانگین است و در ادامه به طور جزئی‌تر آن را واکاوی می‌کنیم. لازم به ذکر است که قیمت اجرای اسکلت فلزی همچنان می‌تواند بسته به متغیرهای مختلف کمی بالاتر یا اندکی پایین‌تر از این نرخ نیز باشد.

کاربری، طرح و نقشه ساختمان مهمترین دلیل و معیار موثر بر هزینه متریال و دستمزد ساخت و اجرای اسکلت فلزی، کاربری، طرح و نقشه سازه است که ارتباط مستقیمی با میزان مصالح مورد نیاز برای اجرای سازه فلزی و هزینه نهایی دارد. به بیان روشن‌تر، هرچه کاربری، طرح و نقشه سازه پیچیده‌تر و بزرگتر باشد، مصالح بیشتری لازم است و در نتیجه قیمت اجرای اسکلت فلزی بالاتر خواهد رفت.

هزینه اجرای فونداسیون

یکی از مهمترین و اولین هزینه‌های لازم برای اجرای سازه فلزی، هزینه پی یا اجرای فونداسیون است. معمولا برای اجرای سازه فلزی، یک پی بتنی مقاوم بر اساس طرح و نقشه سازه فلزی اجرا می‌شود که برای محاسبه قیمت آن باید قیمت روز بتن و میلگرد، هزینه انتقال بتن به کارگاه ساختمانی و آرماتور بندی را درنظر گرفت.

قیمت روز مصالح

پرهزینه ترین بخش ساخت و اجرای اسکلت فلزی، تامین متریال می باشد که نوسانات قیمت مصالح تاثیر مستقیم بر هزینه آن دارد. امروزه در بازار ایران قیمت مصالحی که در چنین پروژه‌هایی مصرف می‌شود از سیمان و بتن گرفته تا میلگرد، پروفیل، نبشی، تیرآهن و غیره به طور روزانه دچار نوساناتی می‌شود.

این نوسانات عمدتا تابعی از میزان عرضه و تقاضا، نرخ ارز، شرایط کلی اقتصاد کشور و برخی موارد دیگر هستند. همچنین سطح کیفی مصالح مورد استفاده در هر پروژه نیز می‌تواند بر قیمت ساخت اسکلت فلزی تاثیرگذار باشد.

تعداد طبقات ساختمان

دیگر عامل موثر بر هزینه اجرای اسکلت فلزی، تعداد طبقات ساختمان است. طبیعتا هرچه تعداد طبقات یک سازه فلزی بیشتر باشد،  نیاز بیشتری به مصالح، کار طولانی‌تر جوشکار و جرثقیل است و در نتیجه هزینه اسکلت فلزی در چنین مواردی بیشتر می‌شود. 

هزینه جرثقیل

هزینه جرثقیل نیز فاکتور موثر دیگری بر دستمزد اجرای اسکلت فلزی است که نرخ آن بسته به تعداد طبقات سازه، وزن المان‌های فولادی، جانمایی قرارگیری جرثقیل نسبت به پروژه و دفعات لازم به کار با جرثقیل متفاوت است. مثلا در صورتی که پروژه 7 طبقه باشد، جهت پایداری بهتر اسکلت باید کار را در دو مرحله انجام داد یعنی ابتدا اسکلت چند طبقه و سپس طبقات نهایی و سقف اجرا شود.

دستمزد نیروی انسانی

هزینه نیروی انسانی شامل دستمزد پیمانکار و کارگران در مراحل ساخت در کارخانه و اجرا در کارگاه ساختمانی نیز از دیگر عوامل موثر در دستمزد اجرای اسکلت فلزی است. البته این مورد ممکن است بسته به شهر و منطقه متفاوت باشد. از طرفی کارگران هزینه کار خود را به شیوه‌های متفاوتی دریافت می‌کنند که شامل روزمزدی، کار متری یا حتی در مواردی وزن سازه است. هزینه مزد کارگران بر اساس فصل کار نیز متغیر است. پیچیدگی سازه و وقت‌گیر بودن آن نیز می‌تواند بر دستمزد نیروی انسانی موثر باشد.

دستمزد اجرای سقف

هزینه اجرای سقف نیز از جمله عوامل موثر بر دستمزد اجرای اسکلت فلزی است. این مورد نیز بسته به نوع سازه، نوع سقف و متراژ آن هزینه متغیری دارد.

لیست قیمت اجرای اسکلت فلزی

در ادامه و در جدول زیر، بر اساس توضیحات بخش قبل می‌کوشیم لیستی از دستمزد اجرای اسکلت فلزی در بخش‌های گوناگون آن به شما ارائه کنیم:

عنوان هزینهقیمت
خرید آهن آلاتاز شاخه‌ای 3.800 تا 15.900 میلیون
خرید میلگردحدود 30 هزار تومان به ازای هر کیلو
خرید پروفیلحدود 40 هزار تومان به ازای هر کیلو
خرید ناودانیحدود 30 هزار تومان به ازای هر کیلو
خرید نبشیحدود 30 هزار تومان به ازای هر کیلو
خرید بتناز 1700 تا 2500 به ازای هر متر مکعب
دستمزد جوشکاریاز 15 تا 30 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم
هزینه جرثقیلاز 50 تا 80 هزار تومان به ازای هر متر مربع
دستمزد اجرای سقفحدود 60 هزار تومان به ازای هر متر مربع
حمل و نقل، سیم جوش، مفتول، تخته دفنی200 تا 300 هزار تومان به ازای هر متر مربع

قیمت ساخت انواع اسکلت فلزی

همان‌طور که می‌دانید، اجرای سازه فلزی به دو روش جوشکاری یا اتصال پیچ و مهره انجام می‌گیرد و دستمزد اجرای اسکلت فلزی در این دو روش متفاوت است. هرچند هزینه تامین پیچ و مهره از الکترود بیشتر می باشد اما دستمزد انجام جوشکاری از بستن پیچ و مهره بیشتر است. لذا در اغلب موارد هزینه تمام شده جوشکاری و اجرای پیچ و مهره اختلاف اندکی دارند..

دستمزد اجرای اسکلت فلزی با پیچ و مهره

در روش اجرای اسکلت فلزی با پیچ و مهره، سورا‌خ‌هایی روی مقاطع فلزی در اسکلت فلزی ایجاد می‌شود و این قطعات بر اساس نقشه کنار هم قرار گرفته و با پیچ و مهره‌هایی مخصوص و بسیار محکم به هم وصل می‌شوند. هزینه اجرای این شیوه معمولا کمی گرانتر از شیوه جوشکاری است.

قیمت اجرای اسکلت فلزی به روش جوشی

دستمزد اجرای اسکلت فلزی در روش جوشکاری متفاوت با روش پیچ و مهره است. در این روش، بعد از پربایی ستون‌ها، تیرهای طبقات در محل‌های مشخص قرار می‌گیرد و جوشکار با دستگاه جوش نسبت به متصل کردن آن‌ها به ستون‌ها اقدام می‌کند.