فهرست مطالب


سوله خرپایی یکی از کاربردی‌ترین انواع سوله در صنایع مختلف است که در ابعاد و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شود. اما قیمت سوله خرپایی چقدر است؟

قیمت سوله خرپایی برای آن دسته از افراد و شرکت‌هایی که قصد احداث سوله دارند مسئله بسیار مهمی محسوب می‌شود. سوله‌های فلزی یکی از رایج‌ترین انواع سازه‌های فلزی مورد استفاده در صنایع گوناگون برای کاربری‌های مختلف هستند و ما در این مطلب قصد داریم با بررسی لیست قیمت سوله سبک خرپایی به عوامل موثر بر هزینه ساخت سوله خرپایی بپردازیم.

لیست قیمت سوله خرپایی

قیمت سوله سبک خرپایی در حال حاضر به طور میانگین بین 2.5 تا 4 میلیون تومان به ازای هر متر مربع است. البته این صرفا یک نرخ میانگین است و قیمت نهایی و دقیق سوله باید با توجه به ویژگی‌ها، شرایط، نوع کاربری، ابعاد و برخی دیگر از فاکتورهای موثر بر هزینه ساخت سوله خرپایی برآورد شود که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

در جدول زیر، لیست قیمت سوله خرپایی به تفاوت متراژ دهانه و وزن سازه را می‌بینید. قیمت‌های جدول زیر مربوط به سال 1403 و به تومان هستند:

متراژ دهانه سولهوزن سوله (کیلوگرم بر مترمربع)قیمت در هر مترمربع
20 متر322 میلیون و 144 هزار تومان
30 متر352 میلیون و 345 هزار تومان
40 متر392 میلیون و 613 هزار تومان
50 متر453 میلیون و 15 هزار تومان
60 متر473 میلیون و 149 هزار تومان
70 متر533 میلیون و 551 هزار تومان
80 متر604 میلیون و 20 هزار تومان
90 متر684 میلیون و 556 هزار تومان

عوامل موثر بر قیمت سوله خرپایی

در بخش قبلی با بررسی میانگین قیمت سوله سبک خرپایی در ابعاد گوناگون، به این موضوع اشاره مختصری کردیم که عوامل مختلفی می‌توانند بر هزینه نهایی عملیات ساخت سوله موثر باشند.

برخی از این عوامل مربوط به خود پروژه است و مواردی مانند ابعاد، وزن، مشخصات، ویژگی‌ها،  تجهیزات، موقعیت ساخت سازه و موارد اینچنینی را شامل می‌شود. اما برخی عوامل دیگر خارجی و مربوط به وضعیت کلی اقتصاد کشور از جمله نرخ تورم و ارز است.

محل ساخت سوله

وضعیت محل ساخت پروژه از نظر کیفیت و استحکام خاک می‌تواند بر هزینه ساخت سوله خرپایی موثر باشد. اساسا هرچه خاک زمین مدنظر برای احداث سوله سست و ضعیف‌تر باشد، برای مقاوم‌سازی آن نیاز به هزینه بیشتری وجود دارد.

ابعاد سازه

عامل موثر دیگر بر قیمت سوله خرپایی، ابعاد سازه است. طبیعتا افزایش ابعاد سازه یا پیچیده‌تر شدن ساختار آن مترادف با استفاده از مصالح بیشتر و افزایش وزن سازه است و این نیز منجر به افزایش هزینه لازم برای خرید مصالح و ساخت سوله می‌شود.

کاربری سازه

قیمت سوله خرپایی می‌تواند بر اساس نوع کاربری سازه نیز متفاوت باشد. دلیل این موضوع این است که طیف کاربری‌های سوله خرپایی امروزه بسیار متنوع است و مقاصد گوناگونی از انبار و کارگاه تولیدی گرفته تا گلخانه، دامداری، محل نمایشگاه، سالن ورزشی و غیره را دربر می‌گیرد.

این کاربری‌های گوناگون باعث شده که سوله خرپایی به تناسب تفاوت کاربری از ویژگی‌های ساختاری و ظاهری متفاوتی برخوردار باشد. همین تفاوت‌ها می‌تواند بر میزان استفاده از مصالح یا پیچیدگی‌های نصب و طراحی سازه و نهایتا قیمت سوله خرپایی موثر باشد.

تجهیزات داخلی سوله

بسته به تفاوت کاربری، هزینه ساخت سوله می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال در سوله‌هایی با کاربری گلخانه و دامداری نیاز به تجهیزات تهویه و نورپردازی ویژه‌ای وجود دارد. از سوی دیگر در کاربری سالن ورزشی بعضا نیاز به نصب سکوهایی برای تماشاگران است. همه این مسائل بر قیمت سوله خرپایی تاثیر دارند.

نوسانات قیمت فولاد و دیگر مصالح

عامل موثر دیگر بر هزینه ساخت سوله خرپایی، نوسانات قیمت مصالح مورد استفاده در ساخت سازه از جمله انواع قطعات فولادی و البته بتن و دیگر مصالح لازم است.

نرخ ارز

در نتیجه نوسانات شدید نرخ ارز، تعرفه ساخت سوله و هزینه خرید مصالح برای ساخت آن در سالیان اخیر به شدت دچار نوسان شده است. در نتیجه برای برآورد قیمت سوله سبک خرپایی باید به نرخ ارز نیز توجه داشته باشید.