فهرست مطالب


سوله یکی از رایج‌ترین سازه‌های فلزی مورد استفاده برای کاربری‌های گوناگون در صنایع مختلف است. اما هزینه ساخت سوله چقدر است و چه عواملی بر آن موثرند؟

سوله یک سازه فلزی مسقف با سقف عموما شیب‌دار است که این روزها در صنایع و فعالیت‌های گوناگونی برای مقاصد مختلف کاربرد دارد. از سوله امروزه به عنوان انبار، سالن ورزشی، سالن همایش، نمایشگاه، کارگاه تولیدی، کارخانه، گلخانه، دامداری و بسیاری مقاصد دیگر استفاده می‌شود.

با وجود اینکه سوله‌های فلزی یکی از کاربردی‌ترین سازه‌های فلزی برای مقاصد گوناگون هستند، هزینه ساخت سوله یکی از سوالات کلیدی عموم افرادی است که قصد ساخت سوله را دارند. ما در این مطلب ضمن بررسی قیمت ساخت سوله، به عوامل موثر بر آن می‌پردازیم.

هزینه ساخت سوله

ساخت سوله‌ با استفاده از مجموعه‌ای از مقاطع فولادی مانند ستون، انواع تیر، لازم به ذکر است که این هزینه ها با نوسان قیمت متریال تغییر می کنند. لذا هزینه های برآورد شده حدودی است. بادبند، ورق فولادی، میله مهار و موارد دیگر انجام می‌شود. این سازه به دلیل ویژگی‌هایی مانند سرعت بالای ساخت، طراحی و ساختار ساده و مقاوم و سهولت تغییر یا تقویت در آینده امروزه از محوبیت زیادی برخوردار شده و در صنایع گوناگون و برای مقاصد مختلفی از آن استفاده می‌شود.

عنوان هزینهسوله سبک تمام خرپایی (به ازای هر مترمربع)سوله سبک نیمه خرپایی (به ازای هر مترمربع)سوله صنعتی تیرورقی (به ازای هر مترمربع)
طراحی نقشهمطابق تعرفه نظام مهندسیمطابق تعرفه نظام مهندسیمطابق تعرفه نظام مهندسی
اجرای پی کنی تا فونداسیون۸۵۰.۰۰۰ تومان۷۰۰.۰۰۰ تومان۴۵۰.۰۰۰ تومان
ساخت و نصب سازه فلزی۱.۷۰۰.۰۰۰ تومان۲.۳۰۰.۰۰۰ تومان۲.۸۰۰.۰۰۰ تومان
پوشش سقف (ساندویچ پانل یکطرفه)۷۰۰.۰۰۰ تومان۷۰۰.۰۰۰ تومان۷۰۰.۰۰۰ تومان
دیوار چینی با بلوک سیمانی۳۰۰.۰۰۰ تومان۳۰۰.۰۰۰ تومان۳۰۰.۰۰۰ تومان
کف سازی، سیمانکاری و نما۴۵۰.۰۰۰ تومان۴۵۰.۰۰۰ تومان۴۵۰.۰۰۰ تومان
هزینه ترانس برق و انشعابات برق، گاز و تاسیسات برقی۸۵۰.۰۰۰ تومان۸۵۰.۰۰۰ تومان۸۵۰.۰۰۰ تومان
سایر هزینه ها جهت تکمیل۷۵۰.۰۰۰ تومان۷۵۰.۰۰۰ تومان۷۵۰.۰۰۰ تومان
جمع هزینه ساخت سوله در هر مترمربع زمین۵.۶۰۰.۰۰۰ تومان۶.۰۵۰.۰۰۰ تومان۶.۳۰۰.۰۰۰ تومان

عوامل موثر در هزینه ساخت سوله

توجه داشته باشید که آنچه در بخش قبل به آن پرداختیم، میانگین قیمت ساخت سوله است و اساسا ساخت سوله می‌تواند تحت تاثیر فاکتورهای گوناگونی با قیمت‌های بالا یا پایین‌تر نیز انجام شود. در این بخش قصد داریم به برخی از کلیدی‌ترین عوامل موثر بر هزینه‌های ساخت سوله بپردازیم.

محل ساخت سوله

محل ساخت سوله از نظر فاصله با بخش اصلی کارخانه سازنده، نوع و تراکم خاک، شرایط آب‌وهوایی، شرایط حمل المان های سازه تا محل کارگاه و برخی موارد دیگر بر هزینه ساخت سوله موثر است. طبیعتا هرچه خاک زمین ساخت سوله سست و ضعیف‌تر باشد، نیاز به صرف هزینه‌های اضافی‌تری برای مقاوم‌سازی آن وجود دارد.

همچنین شرایط آب‌وهوایی نامناسب می‌تواند بر طول عمر سوله تاثیر منفی بگذارد. به همین دلیل در مناطقی با آب‌وهوای مرطوب از روش هایی که موجب افزایش مقاومت سازه نسبت به شرایط آب و هوایی می شود، استفاده می‌شود که اغلب با افزایش هزینه همراه است.

مساحت و ابعاد سوله

با افزایش ابعاد زمین سوله، میزان متریال مصرفی و نیروهای اجرایی سازه افزایش می یابند.

کاربری سوله

همان‌طور که در بخش‌های نخست این مطلب اشاره شد، سوله‌ها امروزه در کاربری‌های مختلفی از ورزشگاه و نمایشگاه و انبار گرفته تا کارگاه تولیدی و دامداری و گلخانه کاربرد دارند. هر یک از این کاربری‌ها نیاز به تجهیزات به‌خصوص و منحصر‌به‌فردی دارد که می‌تواند بر هزینه ساخت سوله در هر مورد موثر باشد.

مثلا در دامداری و گلخانه نیاز به سیستم تهویه و نورپردازی ویژه‌ای است که به کلی با آنچه در کاربری انبار استفاده می‌شود متفاوت است و هرگونه کاربری که موجب تغییر در شرایط المان ها و شیوه اجرایی سازه گردد بر روی هزینه نیز تاثیر گذار است.

تجهیزات داخلی سوله

بسته به سفارش کارفرما، ممکن است تعبیه برخی تجهیزات خاص در سوله‌ها بر قیمت نهایی آن‌ها موثر باشد. مثلا در مواردی از تجهیزات ایمنی خاص، سیستم‌های نورپردازی خاص یا سیستم تهویه ویژه‌ای استفاده می‌شود.

همچنین شاید به درخواست کارفرما نیاز به نصب جرثقیل سقفی، آسانسور، بالابر، ریل حمل بار و موارد دیگر در سوله‌ها وجود داشته باشد که بر قیمت ساخت سوله تاثیر دارند.

مقررات و مجوزهای احداث سوله

دیگر مورد موثر بر هزینه ساخت سوله، مجوزهای لازم برای احداث سوله است که بعضا ممکن است با دردسرها، رفت‌وآمدها و هزینه‌های زیادی همراه باشند. معمولا برای ساخت سوله ناگزیر به کسب مجوز ساخت، مجوز سازمان محیط زیست، مجوز شهرسازی و برخی موارد دیگر هستید.

متریال مورد استفاده در ساخت سوله

دیگر عامل کلیدی موثر بر هزینه ساخت سوله، نوع متریال مورد استفاده در ساخت سوله است. ممکن است کارفرما ترجیح دهد سوله با بهترین کیفیت ممکن و مصالحی با گرید بالا ساخته شود و در نتیجه، قیمت ورق، تیر و ستون، میلگرد و دیگر اجزای سوله فلزی بالاتر از حد معمول تمام شود.

قیمت روز آهن و فولاد

دیگر عامل موثر بر هزینه ساخت سوله، نوسانات روزانه قیمت آهن، فولاد و مشتقات آن‌هاست. این روزها قیمت این مصالح تقریبا ماه به ماه و در مواردی به شکل روزانه دچار نوسان می‌شود.

افزایش قیمت ارز

با توجه به اینکه قیمت مصالح فولادی در کشور ما تا حد زیادی وابسته به دیگر بازارهاست، افزایش قیمت ارز می‌تواند بر قیمت آن‌ها موثر باشد. افزایش قیمت مصالح نیز همان‌طور که گفتیم بر هزینه ساخت سوله تاثیر دارد و در نتیجه بهتر است همواره نوسانات ارز را زیرنظر بگیرید.